KARAKARA BASEBALL MUSEUM

 

愛知県名古屋市。

KARAKARAという焼肉店の上階にできた、おそらく日本初となる民間運営の総合野球ミュージアム。

クライアントは毎年、各球団の沖縄キャンプに行くほど野球関係者や著名人との交遊が深い。

そのため、彼らからいただいたサインボールやユニフォーム、色紙等をたくさん保有していたが、どこか飾る場所がないか悩まれていた。サインボール、色紙だけでも1000以上、一緒に撮影した写真は数え切れないほどあった。

選手個人の野球ミュージアム(イチローミュージアム等)や球団の野球ミュージアムは日本各地に存在するが、球団問わず幅広い選手のグッズを展示するところは、他にはない。これは唯一無二の野球ミュージアムになると考えた。

野球好きの少年少女が、目を輝かせて見学に訪れることを想像し、デザインをすすめた。

色合いは、野球グランドの色でよく用いる深緑色をベースに対比色の赤色を加えてデザインした。この配色は、施主が運営する店のロゴカラーでもある。

しかしながらデザインはあくまで展示物が主役と考え、メリハリの効いた照明計画とし、展示物を引き立たせることに注意した。

バットの引手の入り口扉を開けると、すぐに野球場のダイヤモンドを表現した空間。ホームベースから奥のバックスタンド中央にモニター、レフトスタンド、ライトスタンドは外野席の段々をショーケース内の段々の棚で表現した。床は白と茶色、緑色の人工芝を張り分けた。緑色の人工芝はクライアントが野球関係者から直接譲り受けた本物の人工芝である。天井はダイヤモンドの形に合わせて黒いフラットな天井を設け、空間を落ち着かせた。壁沿いの天井は、天井を張らずにスケルトン天井とし、赤く塗装した。この天井段差は、壁に当てるスポットライトを隠す効果もあった。

奥の部屋は、選手のロッカールームを表現した空間、正面突き当たりの壁をミラー貼りとした。客は選手のグローブやバットに直接触れることができる。

訪れる野球ファンが、ワクワクしながら展示物を見たり触れたりできる空間になったように思う。

photo:Nacasa&partners

Located above a yakiniku restaurant called KARAKARA, this is probably the first privately run comprehensive baseball museum in Japan.

The client has close ties with baseball officials and celebrities, and goes to Okinawa training camps for various baseball teams every year.

As a result, he had many autographed balls, uniforms, and colored paper that they had given him, but he was worried about where to display them. There were more than 1,000 autographed balls and colored paper alone, and countless photos taken with them.

There are baseball museums for individual players (such as the Ichiro Museum) and baseball museums for baseball teams all over Japan, but there is no other museum that displays a wide range of player goods regardless of team. We thought this would be a one-of-a-kind baseball museum.

We imagined baseball-loving boys and girls visiting the museum with shining eyes and proceeded with the design.

The color scheme is based on a deep green, which is often used as the color of baseball fields, with a contrasting red added. This color scheme is also the logo color of the store run by the client.

However, the design was designed with the idea that the exhibits were the main focus, so a well-balanced lighting plan was used to highlight the exhibits.

open the entrance door, which uses a baseball bat handle, one immediately enters a space that represents a baseball diamond.
A monitor is located in the center of the back stand , and the tiers of outfield seats in the left and right stands are represented by tiered shelves in the showcase. The floor is covered with white, brown, and green artificial turf. The green artificial turf is real turf that the client received directly from someone involved with baseball. The ceiling is a flat black ceiling that matches the shape of the diamond, giving the space a sense of calm. The ceiling along the wall is left uncovered, and is painted red. This difference in ceiling level also has the effect of hiding the spotlights that shine on the wall.

The back room is a space that represents the players’ locker room, and the wall at the end of the room is covered in mirrors.
Guests can directly touch the players’ gloves and bats.

I think it has become a space where visiting baseball fans can get excited looking at and touching the exhibits.