熟成純生食パン専門店 本多 姫路総本店

食パン専門店の設計。

「えっ!本当に……?!」。以前設計させて頂いた、兵庫・姫路の食パン専門店「本多」を、1 周年を機に改装したいとの連絡があった。「前のデザイン好きだったのにな」と思いつつ、リニューアルすることになった。
しかしながら、打ち合わせを進めると、「外観を間接照明に囲まれた温かい感じに」「入り口のガラス部分をもっと大きく」「レジ台の向きを入り口に対して横向きだったのを正面に向けたい」「黒色やリブ材を使いたい」 「パンのディスプレイを増やしたい」と、クライアントからの要望はとても的確だった。
外観の温かな存在感は、商店街を歩く客からすぐに目が止まり、ガラス面を大きくすることで、外から店内が 見えるようになり、今まで以上に客が入りやすい雰囲気を演出する。店内のカウンターは、入り口に正対する方が接客しやすく、客にとっても出入りがスムーズに。また、リブ材を使用し他店との差別化を図り、要所を黒色で締めることにより、上質感を強調した。パンのディスプレイは、一目で食パン専門店と分かるように、本物の食パンを加工したディスプレイを設置した。
1 年経過して色々な改善点に気付き、それを実行するクライアントの熱意は素晴らしいと思う。なかなかできることではない。同じ場所で同じブランドの店をリデザインする、貴重な経験ができたことに感謝したい。
photo:Nacasa&Partners

商店建築2019年12月号掲載

2020 6thサカイリブ デザインコンペ 審査員特別賞受賞

Design of a store specializing in bread. “Eh! Really…?!” I received a message that they would like to renovate the white bread specialty store “Honda” in Himeji, Hyogo, which I had previously designed, for the first anniversary. I decided to renew it while thinking, “I liked the previous design.” However, as we proceeded with the meeting, “He want to make the exterior look warmer with indirect lighting,” “He want the glass part at the entrance to be larger,” and “He want the cash register to face the entrance instead of facing sideways.” The client’s request was very accurate, such as “He want to use black and rib material” and “He want to increase the display of bread”. The warm presence of the exterior immediately catches the eye of customers walking through the shopping street, and the large glass surface makes it possible to see the inside of the store from the outside, creating an atmosphere that makes it easier for customers to enter than ever before. The counter in the store faces the entrance so that it is easier to serve customers, and customers can enter and exit smoothly. In addition, rib material is used to differentiate the store from other stores, and the high-quality feel is emphasized by tightening the key points in black. For the bread display, we set up a display that processed real bread so that you can tell at a glance that it is a bread specialty store. After a year, I’ve noticed a lot of improvements, and I’m impressed by the client’s enthusiasm to implement them. It’s not easy to do. I would like to thank you for the valuable experience of redesigning the same brand store in the same location. Shotenkenchiku December 2019 issue 2020 6th Sakai Rib Design Competition Judge’s Special Award Winner